تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,053 |
تعداد مقالات | 12,718 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,059,193 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 23,865,404 |
طراحی و تست موتور مقیاس کوچک جهت تحلیل نوسانات فشار | |||||||||||
مهندسی مکانیک مدرس | |||||||||||
مقاله 32، دوره 18، شماره 4، تابستان 1397، صفحه 302-310 اصل مقاله (1841 K) | |||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی کامل | |||||||||||
نویسندگان | |||||||||||
روح الله طاهری نژاد1؛ غلامرضا زارع پور ![]() | |||||||||||
1کارشناس | |||||||||||
2عضو هیئت علمی گروه مهندسی مکانیک دانشکدۀ فنی دانشگاه گیلان | |||||||||||
چکیده | |||||||||||
تحلیل نوسانات فشار موتورهای موشک سوخت جامد با استفاده از تستهای استاتیک به علت هزینه بالای آنها در موتورهایی با اندازههای بزرگ، بسیار محدود بوده و بررسی پارامترهای مختلف تقریبا غیرممکن میباشد. برای حل این مشکل، به طراحی موتور مقیاس کوچک برای موتور نمونه اصلی مورد نظر پرداخته میشود. در این مقاله ابتدا روند طراحی یک موتور مقیاس کوچک چهار جزئی با نام 1881 با مقیاس 1:31 با الگوبرداری از پرتابگر شاتل فضایی و آریان 5 در مدلسازی و شبیه سازی مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. پارامترهای مدلسازی و طراحی موتور مقیاس کوچک با استفاده از روش پی باکینگهام بطور خلاصه ارائه و سپس مشخصات عملکردی و ابعادی و روش تحلیل داده ها نیز بیان گردیده است. برای ارزیابی موتور طراحی شده، سه تست موفق انجام شد و داده های فشار بر حسب زمان و همچنین نوسانات آنها مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. نتایج نشان می دهد که علی رغم استفاده از تئوری پی باکینگهام در مقیاس زنی موتور سوخت جامد، شیمی و سوزش سوخت متأثر از خطاهای بمب کرافورد و جریان واقعی محصولات احتراق بوده و در بیشتر موارد تصحیح خطا بین داده های سوخت از بمب کرافورد و آنچه در موتور بکار می رود، اجتناب ناپذیر است. از سوی دیگر وجود حجم خالی در ابتدای گرین و مابین بخش های میانی، نقش مهمی در نوسان سازی فشار داشته و پس از اتمام سوزش یا کوچک شدن، نوسانات نیز یکنواخت می گردند. | |||||||||||
کلیدواژه ها | |||||||||||
موتور مقیاس کوچک، نوسانات فشار، پی باکینگهام، سوخت جامد | |||||||||||
مراجع | |||||||||||
| |||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 40 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 52 |
|||||||||||