تعداد نشریات | 38 |
تعداد شمارهها | 1,053 |
تعداد مقالات | 12,718 |
تعداد مشاهده مقاله | 25,059,179 |
تعداد دریافت فایل اصل مقاله | 23,865,383 |
پدیدارشناسی حضور سوژه و نقش گونههای حسی در ادراک ابژه: بررسی نشانه-معناشناختی "داستانی از آبی" ژان-میشل مولپوآ | |||||||||||
جستارهای زبانی | |||||||||||
مقالات آماده انتشار، پذیرفته شده ، انتشار آنلاین از تاریخ 25 اسفند 1396 اصل مقاله (218 K) | |||||||||||
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | |||||||||||
نویسنده | |||||||||||
زهرا تقوی فردود ![]() | |||||||||||
دانشآموختهی دکتری تخصصی زبان و ادبیات فرانسه، دانشکده زبانهای حارجی، دانشگاه آزاداسلامی، واحد مرکز، تهران، ایران | |||||||||||
چکیده | |||||||||||
ژان-میشل مولپوآ، شاعری است که با پیوند با غیر خودی، به تکثیر فضایی و اشباع شدگی از بداعت نائل میآید و آشکارگی عناصر ناشناس را سبب میگردد. وی، با گونههای حاضر در میدان عملیاتی حضور، قطع ارتباط کرده، از حال مکانی خود فاصله می گیرد و با حضور در مکانی تخیلی، فعالیت حسی-ادراکی را پایهگذاری میکند تا بدین سان، به کمک گونههای حسی به حالت بسط و گستره و تکثیر معنا انتقال یابد. مقالهی حاضر درصدد بررسی مفاهیم تکثیر و تکثر از مجرای پدیدارشناسی حضور و سپس از مجرای گونههای حسی مختلف در کتاب "داستانی از آبی" مولپوآ، بر اساس تئوری نشانه-معناشناسی نوین است. بدین منظور، نگارنده، چگونگی پذیرش غیر خودی از طریق گونههای حسی توسط شاعر، چگونگی انتقال وی به حالت گستره و در نتیجه تأثیر گونههای حسی در گستردگی معنا و چگونگی پدیداریت عناصر را نزد شاعر مورد بررسی قرار میدهد تا به هدف اصلی مقاله که مشخص نمودن شیوههای حضوری شاعر در ارتباط با جهان پیرامون، همچنین، مسیر عبور شاعر از برونه به درونه و یا بالعکس و چگونگی تولید معنا توسط وی است، نائل آید. | |||||||||||
کلیدواژه ها | |||||||||||
پدیدارشناسی، حضور، گونههای حسی، ژان-میشل مولپوآ، تکثیر و تکثر | |||||||||||
مراجع | |||||||||||
| |||||||||||
آمار تعداد مشاهده مقاله: 34 تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 33 |
|||||||||||